Pienoisrautatie ruudulla

Svetisiläisen Urban Gamesin Transport Fever on kuin pienoisrautatie omalla ruudulla. Peli alkaa vuodesta 1850 ja...

Lue lisää...
Kaksi todellisuutta sodasta

Otamme tarkasteluun kaksi erilaista sotapelia. Niiden julkaisusta on jo hieman aikaa, mutta ne ovat saavuttaneet pelaajien keskuudessa oman...

Lue lisää...
Plants vs. Zombies

Plants vs. Zombies, Plants vs. Zombies 2, Plants vs. Zombies Garden Warfare ja Plants vs. Zombies Garden Warfare...

Lue lisää...

 minecraftedu

 

Haastattelimme TeacherGaming LLC johtajaa Santeri Koivistoa, Minecraftin käyttämisestä opetuksessa.

 

 

 

1.Rami: Santeri Koivisto, olette  TeacherGaming LLC:n johtaja. Voitteko kertoa vähän yrityksestänne ja sen tavoitteista?

 

sipoonlahti santeri koivistoSanteri: Firma on kasvava kuuden hengen pulju, joka on 50% bisnestä ja 50% höyrypäisiä ideoita ja yrittelijästä elämäntyyliä. Olemme olleet onnekaita, että voimme asiakkaillemme sanoa millä tyylillä haluamme esim koulutuksia tehdä. Tämä ei varmasti ole se paras tapa tehdä 'ns. nopeita voittoja', mutta meitä ei se huoleta. Muuta maailmaa -asenne pitää olla tässä työssä mukana ja pieni tuuppaus oikeaan suuntaan usein pitkällä aikavälillä auttaa enemmän, kuin nopea voitontavoittelu. Tätä työtä todennäköisesti teemme vielä pitkään, joten meillä ei ole kiire (muissa asioissa, kuin asiakkaidemme ideoiden toteuttamisessa).  

 

Tavoite on, että parin vuoden päästä yrityksessämme työskentelisi noin 12-15 ihmistä ja kouluja olisi mukana yli 10000. Tässä kohtaa tavoitteet näyttäisi toteutuvan.

 

Rami:

 

Onko teillä tietynlaisia osaajia tällä hetkellä halussa?

 

Santeri:On, oppimateriaalikehitystä, unity-devaajaa, viestijää... Minecraftmodaajille on aina kysyntää. Haimme palkattuun harjoitteluun pari kuukautta sitten tekijää.. yksi hakemus. EI hyvältä näytä.

 


thumb minecraftedu-1

2. Rami: Minecraftin pelaajilla on hyvin laaja ikähaarukka alakouluikäisistä kolmekymppisiin. Kysymys: Mikä sai teidät valitsemaan palikkapelin opetuspelin pohjaksi?

Santeri: Kyse oli oikeasta paikasta oikeaan aikaan ja oikean valinnan tekemisesti.. kaikki samaan aikaan. Kun Minecraftin kanssa työtä aloitettiin, mietimme kyllä muitakin, mutta MInecraft on vain niin luonnollinen match koululuokan kanssa, että ei siitä oikein yli eikä ympäri päässyt. Vastaanotto oli sekä oppilaiden että opettajien kohdalla niin hyvää, että ainakin tämä peli pitää toteuttaa ja katotaan sit tulevaisuudessa muitakin. Huomattavasti 'tieteellisempää' lähestymistapaa käytimme seuraavan pelimme valitsemisessa, joka on Kerbal Space Program.

 

Rami: KSP on sattumalta peliraadin arvostelema ja ollut myös Tampereen seurakunnan nuorisotyössä käytössä. Sitä kautta nuoret oppivat yllättävän helposti kiertoratadynamiikkaa, joka on ollut itselle ainakin hyvin etäinen käsite.

 

3. Rami: Voitteko kertoa vanhemmille ja opettajille, jotka eivät ole pelanneet pelejä, miten Minecraftin EDU-versio eroaa tavallisesta pelistä?

 

Santeri: Kun pelin käynnistää ns. tavallisena pelaajana, se ei eroa mitenkään. Ero on siinä mitä kasvattaja / opettaja näkee. Ympäristöä voi muokata, sisältöä voi rakentaa, tavoitteita voi asettaa, häiriötekijöitä poistaa, pelaajia kontrolloida, resursseja jakaa ja ties mitä. Emme halunneet tehdä koulu-Minecraftia. Halusimme tehdä Minecraftin, joka on kasvattajan paremmin hallittavissa opetustilanteessa.

 

Rami:

Juuri tilanteen hallinta taitaa olla opettajien lempikysymyksiä? Onko jotain tiettyä asiaa mitä

kaikki asiakkaanne haluavat tietää ennen kuin aletaan edes kaupoista keskustelemaan?

 

Santeri:Emme keskustele 99% kanssa asiakkaistaa mitään ennen ostopäätöstä. Ei mitään halua, mutta kyllä edu-toiminnot ovat 75% edellytys lähteä kokeilemaan edes koko ajatusta. Kerran pari kuussa tulee lisäkysymyksiä tai johonkin ei olla tyytyväisiä - näistä sitten kehitetään kaikkea eteenpäin. Ottaen huomiooon yli 200 koulun kuukausivirran, tuo yks tai kaks ei ole mitään. Otetaan vielä huomioon se minkälaisista asiakkaista on kyse ;D

 

thumb minecraftedu-2

 

4. Rami: Kysymys: Miksi koulujen kannattaa hankkia minecraft? Missä oppiaineissa sitä voi käyttää ja oletteko tehneet sisältöä siihen nimenomaan tiettyjen luokkien opetussuunnitelmaa tukemaan?

 

 

 

Santeri:Sisältö on hyvin hankala asia. Meillä on tällä hetkellä aktiivinen opettajayhteisö, joka tuottaa sisältöä, mutta me emme tuota sisältöä juuri yhtään. Syy on se, että jokaisessa maassa tarvitaan eri sisältöä ja teemoissa ja opetettavissa aiheissa voi helposti polttaa näppinsä. Asiakaskuntamme on 99,8% ulkomailla ja lähes 40:ss maassa.

Miksi koulujen sitten kannattaa hankkia Minecraft... noh, sitä kysyisin kouluilta. Me emme sitä juuri aktiivisesti myy. Esittelemme kyllä pedagogisia oivalluksiamme peliin ja peleihin yleensä liittyen, mutta koulut ovat ne jotka syynsä itse keksivät. Yli 2000 koulua ovat sen jo keksineet ja yli 200 koulua per kuukausi tulee lisää, joten jotain tekemistä sillä on jo pakko koulun kanssa olla. =)

 

Olemme nähneet Minecraftin käytössä joka oppiaineessa ja aina tarhasta uraohjaukseen.

 

Ehkäpä yksi kysymys, johon tässä vielä haluan vastata on se, miten Minecraftia kannattaa opetustilanteessa lähestyä. Josko tämä valottaisi syy-puoltakin. Itse koen Minecratin toimivan parhaiten, kun se toimii eräänlaisena virtuaalisena luokkahuoneena fyysisen luokkahuoneen rinnalla. Jos omassa opetuksessa tulee joku asia vastaan, jota Minecraftissa jatkaa, kokeilla tai vaikkapa toteuttaa haaste sen ympärillä, senkus hyppää luokkahuoneesta toiseen. Parhaimmillaan opetus on näiden kahden luokkahuoneen vuoropuhelua. Tämä lähestymistapa myös vaatii hyvin vähän valmistelua opettajalta. Toki pelin tuntemus tarvitaan ja siihen koulutusta on saatavilla.

 

Paras asia yleisesti pelien opetuskäytölle on se, että peleissä esiintyvät ongelmat tulevat vastaan nyt koululuokassa. Opettaja pääsee näin ollen vaikuttamaan vaikkapa virtuaaliseen kiusaamiseen ja haitantekoon. Tällaisia kasvatustilanteita on hankala saada luotaisesti esiintymään koulussa ilman pelejä.

 

Rami:

 

Tuo on minusta yllättävän hurja asetelma bisneksentekemiseen, että tuote on mutta ei tietoa

onko sille kysyntää? Onko tämä rohkeus löytää uusia innovaatioita juuri sitä mainitsemaasi höyrypäisyyttä?

Santeri:Kyllä me tiedettiin itse opettajina että Minecraft on pirun hyvä työkalu. Tajuaako opet sen on sitten eri juttu. Näköjään tajuavat. Oma estoton luovuus ja kokeilun halu ja uteliaisuus ajavat innovaatiota meidän firmassa. Ihan turha taipua muiden tahtoon vaan perustella omat oudot ideat ja puskea läpi mahdollisuus näyttää. Sitä näyttämistä mm. koulutusmetodien parissa tehdään paraikaa Helsingissä. Kiitos vaan opetusvirastolle mahdollisuudesta.

 

5. Rami: Muutamat tutkimukset ovat pohtineet että tärkeää ei ole itse toiminta, vaan mihin sen ohella tutustutaan ja opetellaan? Kerron esimerkin tuntemastani aiheesta, esim. Live-roolipelit johdattavat pelaajansa suureen joukkoon erilaisia harrastuksia kädentaidoista heraldiikkaan. Kysymys: Kuinka helppona työkaluna pitäisitte Minecraftia opettajan kannalta? Ohjelmahan ei sinänsä opeta mitään opettajan puolesta?

 

Santeri: Mitä parempi opettaja on delegoimaan työtä oppilaille, sitä helpompaa se on. Itse en lähtisi käyttämään lukuisia tunteja karttojen rakentamiseen, vaikka tiedän, että monet opet niin tekevät. Isommat oppilaat voivat tehdä roomalaisen kaupungin pienemmille tutkittavaksi ja rakentaa sisään vaikkapa tarinan. Pienet voivat sitten tutustua siihen ja rakentaa ties vaikka oman roomalaisen tupansa antiikin kerrostalon ylimpään kerrokseen. Varmasti oppista tapahtuu molemmilla ikäryhmillä.

 

Ja viimeinen kysymys pitää paikkaansa, eli MinecraftEdun ainoa sisällöt opettavat pelaamaan itse peliä, mutta juuri muuta se ei suoraan opeta.

 

Rami: Näen hieman pyrkimystä tässä siirtymisestä opettajavetoisesta oppimisesta 'kaadan tietoa

päähänne' enemmän aitoon kommunikaatioon?

 

Santeri:Kyllä. Luokan muuttaminen demokraattisemmaksi on yksi meidän päätavoitteista. TEDxStockholm -puheeni oli juuri tästä aiheesta. Toivottavasti tulee nettiin piakkoin!

 

thumb minecraftedu-3

 

6. Rami: ”Pelillistäminen” on yksi uusi käsite. Jopa NASA ylläpiti virtuaali-kuutukikohtaa Second Lifessä ja on tukenut kaupallisien pelien kehitystä opetustarkoituksiin. Opetukseen pyritään tuomaan leikkiä & pelimäisyyttä. Kysymys: Jos leikimme hieman kristallipallolla, niin minkälaista uskoisitte opiskelun olevan vuonna 2033?

 

Santeri: Pessimisti sanoisi, että ihan samanlaista kuin nytkin. Itse toivon, että kouluilla olisi käytössää teknologiaa, joka mahdollistaisi mahdollisimman autenttiset olosuhteen oppimiselle. Konteksti on pahuksen tärkeä elementti ja virtuaalinen sellainen toimii oikein hyvin. Tästä Minecraft on hyvä esimerkki. Ehkä jopa hieman optimistinen ajatus voisi olla, että koululuokka pystyisi muokkautumaan osin virtuaalisin elementein vaikkapa maatilaksi ja ympäristöön voisi tutustua sitä kautta. Ehkäpä Oculus Rift tuo osansa tähän tai nopeasti kehittyvä ja edullinen monitoritekniikka.

 

Rami: Oletteko seuranneet tai ottaneet oppia Second Life-kokeiluista joita eri yliopistoilla ja Helsingin seurakuntayhtymälläkin on ollut? Eri yliopistoilla on ollut saaria siellä jossa opiskelijat voivat pitää virtuaalikokouksia.

 

Santeri: Ei, SecondLIfe on aikamoista settiä - toimii varmasti joissain tilanteissa - tosin en ole koskaan edes koittanut koko peliä eli tiedän vähän miten toimii.

 

7. Rami: Sana on vapaa, esimerkiksi jos haluat vielä mainostaa kehen ja mihin kannattaa Minecraft EDUsta kiinnostuneiden opettajien ottaa yhteyttä?

 

Santeri: Me olemme tällä hetkellä ainoa maailmassa, joka saa opetustarkoitukseen Minecraftia myydä ja vielä huokeampaan hintaan. Eli toki meihin voi olla yhteydessä. Olemme hieman hankala tapaus esittelyiden yms kanssa, koska teemme erittäin volyymituotetta, eikä se maksa itseään takaisin, jos reissaamme edes Suomen sisällä paikasta toiseen demoamassa. Luotamme siihen, että ne joita kiinnostaa, ottavat yhteyttä ja toki koulutuspuolta järjestämme.

 

Toki koulutusasioissa olemme myös hieman hankalia, emmekä suostu pitämään esim. luentoja. Ne eivät vaan välitä sitä ajatusta mitä tässä tehdään. Suosimme työskentelyä parin kolmen opettajan kanssa ja koulutuksiin osallistuu aina heidän luokkansa.

 

Rami: Kiitos haastattelusta! Toivottavasti suomalaiset koulutkin löytävät MinecraftEdulle käyttöä!

 

Kiitos vaan mielenkiinnosta!

Santeri

 

TeacherGaming LLC

www.teachergaming.com

Puhelin: 044 567 7449

myynti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

minecraftedu-imgur

 

 

rami pieni kuvaKiinnostaako pelien käyttö opetuksessa? Tsekatkaa selaimella pelattava, yhteistyötä luokan kesken hiova Saarella-peli. Pelissä luokka haaksirikkoutuu tuntemattomalle saarelle, jossa heidän on selviytyäkseen opittava toimimaan yhdessäsaarella.fi               -Rami Sihvo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikärajat

pegi info

Peleihin on merkitty ikärajat. Niiden noudattaminen auttaa estämään pelaamisen mahdollisia haittoja.

Lue lisää...

Mikä laite kotiin?

controllers

Monenlaisia pelikoneita on tarjolla. Mikä niistä olisi meille sopiva?

Lue lisää...

Peliarvostelu