18Moraalisesti vahvaa tieteisfiktiota aikuisille

(Päivitetty 7.12.2012)

mass_effect_3Mass Effect-pelisarja alkoi 2007 kun moraaliteemaisten pelit yllättäen yleistyivät markkinoilla. Tarina oli suunniteltu kolmen pelin mittaiseksi ja pelintallennuksilla siirrettiin jopa ensimmäisen pelin valintoja vaikuttamaan kolmannen pelin juoneen. Joissain peleissä on ollut mahdollista siirtää pelihahmo seuraavaan osaan, mutta eri juonivaihtoehtojen tukeminen on äärimmäisen harvinainen ratkaisu. Mass Effect 3 erottuukin muista peleistä asettamalla pelaajan kantamaan vastuuta päätöksistään.

 

 

 

 

 

 

Pelin tiedot


Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 32

Sähköposti: rami.sihvo(at)evl.fi Muut arvostelijat: -

Pelin nimi: Mass Effect 3 Julkaisija: Bioware
Julkaisuvuosi: 2012 Formaatti (arvosteltu): xbox360
Muut formaatit: pc, ps3 Laji, genre: räiskintä
Muu luokitus: Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli, moninpeli co-op (yhteistyö ihmisten välillä)
Ikäraja ja sisältömerkinnät: PEGI 18, väkivalta, kiroilu, nettisisältö

Linkit muihin arvosteluihin:

 http://www.pelaajalehti.com/uutiset/pelaaja-lehden-mass-effect-3-arvostelu

 


Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

Tämä peli on suunnitetu ja kirjoitettu aikuisille. Se on myös samalla hyvin tyylikäs, ja myös inhimillinen kuvaus linnunradan yllättävästä sodasta. Omassa pelissäni päähenkilö murehti ex-tyttöystävän haavoittumista samaan aikaan kuin miljoonia kuoli maassa – peli kuvaakin hyvin sodan järkyttävyyttä henkilökohtaisten tarinoiden kautta ,joita voi kuulla käytävillä. Sotien aiheuttama pakolaisuus on myös huomioitu ja pakolaisia voi puolustaa puuttumalla näiden kohteluun. Jatkuvina teemoina käsitellään kysymyksiä usko voittoon, onko keinotekoinen elämä aina vihamielinen, lojaalisuus ystäviä kohtaan ja päähenkilön rakoilu stressin alla - linnunradan kohtalo kun lepää hänen harteillaan.

 

Sinänsä näkisin pelin olevan kirjoitettu niin selkeästi nuorille aikuisille että ikärajasta ei liene epäilystä, tekstiä ja dialogia on melkoisen paljon luettavaksi.

 

Pelin eettisyys ja arvot: (++)

 

+Juoni pyörii uskon ja uskollisuuden ympärillä; päähenkilö valaa muihin uskoa että voitto ylivoimaisesta vihollisesta on mahdollinen. Myös muihin uskontoihin suhtaudutaan yksilötasolla myönteisesti - kuolemansairas henkilö haluaa rukoilla päähenkilön puolesta (+) ja korkean moraalin omaavia muukalaisia tulee vastaan (+)

+ moraalivalinnat ovat suuri teema edelleen ja pelaajille tarjotaan pelin edetessä useita vaihtoehtoja. Vaikka päähenkilön kasvojen siirto-ominaisuus ei toiminutkaan (-), yleismaku pelistä on silti hyvä. Valintojen tuominen edellisistä pelistä toimii eli pelaaja on vastuussa myös siitä miten hän on kaksi edellistä peliä pelannut! Vaikutukset voisivat olla suurempia, mutta ehkä oikeista valinnoista palkitseminen toimii paremmin kuin rankaisu? Lopussa pelaaja saa myös valita lopun kolmesta eri vaihtoehdosta. (+)

+Sosiaalisuudella ja muita auttamalla pärjää pelissä erinomaisen hyvin.

 

Tunteiden herättäminen (++)

 

+Täytyy myöntää moni kohta pelissä kosketti minua.

+Peli on myös hyvin huoliteltu.

+Eri pelaajat on otettu hyvin huomioon; alussa voi valita seuraako roolipelimäisesti tarinaa vai pelaako peliä vain räsikintäpelinä. Koko tarina on sen verran hyvin kirjoitettu että hätähousuilu ei kannata

+Moninpeli on yhteistyöpohjainen ja ryhmän pitää tukea toisiaan.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (++)

 

+ Yhteistyö on voimaa, paras vaihtoehto on tehdä yhteistyötä muiden kanssa.

+ Oman tutun pelihahmon siirtäminen edellisestä pelistä jatkaa samaistumista.

+ Edellisistä peleistä säästyneet hahmot tuodaan poikkeuksetta mukaan tarinaan.

+ Lopputaistelu käydään Maapallolla, Lontoossa, joka on tuttu paikka ja tuo pelin lähemmäs pelaajaa.

 

Väkivaltaisuus (+/-)

 

-Räiskintää, väkivallalla ei suuressa määrin mässäillä.

-Kovaa väkivaltaa on, tosin vähän. Hyökkääjät ampuvat siviilejä tietyissä kohti, päähenkilö on kuitenkin aina suojelemassa viattomia.

+Tehtävät ovat moraalisesti perusteltuja, vähemmän turhaa paukuttelua

+Mahdollisuus lopettaa sotia puhumalla.

 

Seksistisyys (+)

 

+Seurustelussa on myös vakavampi puoli: sairaalasängyn vieressä istumista. Edellinen peli vaikuttaa suhteisiin, tärkeä kysyms on onko kumppanille oltu uskollisia? (+) Tässä mielessä seksuaalisuuden käsittelyssä pelit näyttävät aikuistuvan. (Tosin, ilmeisesti Amerikkalaisten markkinoiden takia on oltu ujoja siinä määrin että 'siinä ainoassa' seksikohtauksessa on naisella alusvaatteet päällä.)

-No, irtosuhteita voi kyllä harrastaa vähäisissä määrin.

+Tässä pelissä ystävyys tarkoittaa myös kuolinvuoteen vieressä istumista.

+sukupuolet ovat hyvin tasa-arvioisia

Kielenkäyttö (+/-)


-Jonkin verran kiroilua, ei kuitenkaan sen suurempaa uhoamista.

+Jack on oppinut olemaan kiroilematta!

 

Päihteiden käyttö (o)

 

+vähemmän baareja kuin edellisessä osassa

 

Syrjiminen, rasismi (+)

 

+ saman sukupuolen avioliitot ovat tulevaisuudessa hyväksyttyjä ja suhteet näytetään rakastavina. Oman aluksen lentäjä suree miestään hyvin koskettavasti.

+ tavoitteena on saada kaikki galaksin rodut puhaltamaan yhteen hiileen

+ korkean moraalin pelaaminen on kannattavaa, vaikka mahdollisuuksia tarjotaan paljon olla tyly.

-Kyseessä on sotatilanne ja päähenkilö joutuu tekemään karuja ratkaisuja.

 

 

Uhkapeli ja huijaaminen (+)

 

+uhkapelejä ei voi pelata, päähenkilö myös ottaa isällisen asenteen korttipeleissä palkkansa hukkaavaa sotilasta kohtaan

+Moninpeli vaikuttaa myös yksinpeliin antamalla lisää armeijapisteitä, onneksi sitä ei tarvitse pelata jotta pelin pääsee kunnialla läpi

 

Ladattava lisäsisältö (+/-)

+/- ensimmäinen lisäosa* (ja hahmo) tulee uusien pelien mukana, käytettyjen pelien omistajien täytyy se ladata microsoft pisteillä

- Moninpelissä Microsoft-pisteillä houkutellaan ostamaan varustepaketteja. Tosin moninpelin pelaajille on myös omia lisäosiaan, joita yksinpelaajien ei tarvitse hankkia (+)


* From Ashes

PC version mukana tuleva lisäosa tuo mukanaan yhden uuden hahmon - 50,000 nukkuneen Ruususen. Pessimistinen hahmo on välillä hauska, välillä raivostuttava ja sopii hyvin juoneen. Käytännössä kyseessä on pakko-ostos.

 

++ Mass Effect 3 Extended Cut (ilmainen)

 

Pelin loppu sai aikaan valtavan kansanliikkeen joka kritisoi loppua jopa siinä määrin siitä että loppu olisikin ollut unta? Tämän seurauksena Bioware otti palautteen vastaan ja teki 'extended cut' lisäosan joka on ainakin kesän 2012 ladattavissa ilmaiseksi. Tämä on hyvä asia, koska pelintekijöiden pitää ottaa vastuuta myös tuotteensa korjaamisesta. Lisäosa lisää lopun animaatioiden määrää ja muuttaa loppukeskusteluja niin että tapahtumat tuntuvat loogisemmilta. Palaute uroteoista tulee selkeästi esille, ja päähenkilön kohtalo jää edelleen epäselväksi. Sinänsä tämä vahvisti alkuperäistä käsitystä ”alkusyystä”, eli reapereiden kaltaiset koneet eivät ole voineet syntyä tyhjästä vaan ne on luotu tarkoitustaan varten.

 

+ Leviathan

 

Leviathan lisäosa on sivuepisodi tarinaan. Jokin on tappanut Reaperin ja tarina muuttuu oudommaksi tapausta tutkineen tiedemiehen assistentin osoittaessa aivopesun merkkejä. Leviathanissa mukavin piirre oli viittaukset tiedemiehen perhe-elämään ja se jatkaa Extended Cut lisäosan tarinaa selittämällä tarinan Primus Motoria, siitä mistä kaikki on saanut alkunsa. Lisäosa on tarpeeksi yllätyksellinen ja hiottu kiinnostavaksi pomppimiseksi ympäri linnunrataa.

 

+/- Omega

Omega DLC on suurin ja viimeinen ladattavista lisäosista.Se on hieman kallis (~12 eur), mutta pelattavaa on kahden illan verran. Juoni perustuu sarjakuvaan ja tarkoituksena olisi vallata Omega takaisin kenraali Petrovskylä. Moraalisesti pelissä tuntuu välillä että olkapäillä on pieni piru ja enkeli, pelissä syvennetään yhtä vanhaa sivuhenkilöä ja esitellään myös uusi tuttavuus - naispuolinen turiaani. No, aloinkin jo ihmetellä missä muukalaisrotujen naaraat olivat (pl. Asarit jotka ovat monoseksuaalisia). Moraalisesti pelaaja joutuu välikäteen naisten kanssa, näillä ollessa hyvin erilaiset käsitykset
asioiden tärkeysjärjestyksessä. Teknisesti lisäosa oli sisältörikas, mutta valitettavan hiomaton graafisten bugien ja pelattavuuden osalta. Esimerkiksi lopputaistelu osasi lähinnä enemmän ärsyttää kuin jännittää. -RS

 

+ Citadel

 

Citadel-lisäosan syntyhistoria ei voisi asettaa juurikaan enempää vaatimuksia; fanit eivät olleet tyytyväisiä pelin tarinankerronnallisesti ontuvaan loppuun, joten pettymystä oli odotettaessa kun ilmoitettiin että Citdael sijoittuu aikaan ennen pelin loppua. Kuluttajien pettymys on asia, jota bisneselmässä ei kuitenkaan hyväksytä joten Bioware on joutunut hakemaan uudelleen ja yhä uudelleen hyväksyntää pelaajilta. Citadel on siis pakostakin ulkoasultaan huoliteltu ja perustuu pitkälti siihen mistä kaikki ovat yhtä mieltä – päähenkilöiden ryhmädynamiikka ja sosiaaliset suhteet ovat olleet aina Mass Effect- pelisarjan mielenkiintoisin puoli. Uutta materiaalia on tuotettu runsaasti, vanhoja kenttiä ei käytännössä uudelleenkäytetä ja dialogia on hyvin paljon, itseironiaa unohtamatta. Citadel tarjoaa muutaman tunnin pelattavaa - itse tarinan koukut ovat melkoisen klassisia juonenkäänteitä, mutta ehkä juuri siksi nautittavia? Moraalisia valintoja pääsee tekemään runsaasti, ja eräänlaisena antikliimaksina on vielä Sims-pelien tapainen bileiden järjestäminen omille miehistönjäsenille - tapahtuma toimii siis eräänlaisena Mass Effect 3:n epävirallisena loppuna.

me3-onelastpicture