Compass Point: West

peliraati-facebookikarajat-fi

 +12

 

Clash of Cards

 cpw

Suomalaisen Next Gamesin peli liittää yhteen Clash of Clansin ‘rakenna ja valloita’ teemaa sekä korttien keräilyä. Ideana on kehittää omaa villin lännen kylää ja taistella pahaa öljypohattaa (sekä muita pelaajia) vastaan. Peli on ilmaispelattava, ja vieläpä melko reilu sellainen. 

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 35

Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä):

Pelin nimi: Compass Point: West Julkaisija/Kehittäjä: Next Games Oy

Julkaisuvuosi: 2015 Formaatti (arvosteltu): iPad

Muut formaatit: - Laji, genre: kevytstrategia

Muu luokitus: rakentelu Pelaajamäärä ja pelimuodot: nettpeli, yksinpelikampanja ja muita pelaajia vastaan taistelu.

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  Apple 12+

Linkit muihin arvosteluihin:

http://mobiili.fi/tag/compass-point-west/

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=GMEifZYCC24

 

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

Kuvaus: (Virkamieskielellä) komediallista animaatio ja slapstick-tyyppistä vähäistä väkivaltaa.

 

‘Clash of Something’-pelejä tuppaa olemaan nykyään joka lähtöön. Pelin ovat tehneet Rovion ja Supercellin entiset työntekijät joten yllätys ratkaisu ei ole. Varsinainen “B-otos” ei peli kuitenkaan ole,vaan se lisää Clash of Clansin konseptiin korttien keräilyä ja päivittämistä. Koska uhkapelit ja villi länsi ovat miltein synonyymi, on idea varsin toimiva. Pelissä rakennellaan omaa kylää ja tuhotaan öljyparonin maita. Alussa kuitenkin kyse on yksinpelistä, eli muita pelaajia vastaan voi taistella vasta paljon myöhemmin ja silloinkin peli arpoo muita alhaisen tason pelaajia vastaan.

 cpw-1cpw-6cpw-4cpw-3

Peli on ihan viihdyttävä, mutta etenee hitaasti jos sen avaa vain kerran päivässä. Apple 12+ on todellakin vähän turhan korkea suositusikäraja pelille (slapstick on suomalaisittan luokiteltu 7+, todellinen sopivuus on jossain 7-12 välillä).

 

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

 

  • Mikä on pelissä kannattava taktiikka?

  • Pelissä on vain vähän naisia joten mitä tiedetään villin lännen sukupuolijakaumasta? (Historiallisesti huonoimmilaan lännessä miehiä oli 20% enemmän kuin naisia, pl. alaska jossa sukupuoljakauma on nykyäänkin huonompi)

  • Tutki historiaa: Kuka tai mikä Pinkerton ja miten hän vaikutti 1800-luvun länteen?



 

Pelin eettisyys ja arvot: (+)

 cpw-5

+ Peli lähtee oman kylän puolustamisesta öljyparonin hyökkäyksiä vastaan. Paroni myös pyrkii valtaamaan menetetyt kylät takaisin ja perustamaan uusia öljylähteitä, joten tekemistä riittää sen verran että rajasotiminen on pelin toinen suuri teema.

+/- Voita voi käydä hakemassa leivän päälle muista kylistä, mutta tähän ei erityisesti kehoiteta, eli Travian-tyyppiseen aloittelijoiden pommittamiseen ei ajeta.

 

Tunteiden herättäminen (+)

 

+ Sarjakuvamaisuus

+ Helppo pelata

+ Timantteja on alussa ja näitä löytyy maastosta, eli pakonomaista tarvetta visan vinguttamiseen ei ole.

- Taisteluissa voi omia joukkoja ohjata vain muutamalla komennolla. Ainoa käsky pelissä on “menkää tuonne”-komento jonka saa antaa jopa kolme kertaa taistelussa ja joka kestää vain hetken  Turvauttavaa on se jos joukon viimeinen mies päättää kesken öljylähteelle siirtymisen  tehdä itsemurhan hyökkäämällä moukarimiesten kimppuun!



Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

cpw-9

+ Selkeä hyvä/paha jako. Öljyparoni on klassinen vastustaja, eikä mitenkään huono veto.

+ Romanttinen kuva villistä lännestä

 

Väkivaltaisuus (+)

cpw-2

 

+/- Pelaaja kerää kokemusta laajentamalla omaa aluetta ja tuhoamalla öljyparonin lähteitä. Taisteluita joutuu käymään paljon jotta saisi päivitettyä omaa kyläänsä, ja näissä suurin turhautumista aiheuttava tekijä on hyvin rajalliset määrät käskyjä (!) Kortteja voi tiputella eri lähtöalueille, mutta hyvin pienillä taktisilla valinnoilla on pelaajan pärjättävä. Itse pidin mekaniikkaa hieman turhan simppelinä.

+ Onneksi haavoittuneet saavat ihmelääkettä ja ovat pian pystyssä uusiin seikkailuihin, mikä sopii sarjakuvateemaan.

 

Seksistisyys (+/-)

 cpw-7

+ Naiset ovat hyvin päteviä…

- mutta naishahmoja on edelleen turhan vähän. Etelävaltioissa oli enemmän naisia kuin miehiä jenkkien sisällissodan seurauksena ja alaskassakin suhdeluku on ollut 1:3.

 

Kielenkäyttö ()

 

+ Varsin normaalia draamaa.

 

Päihteiden käyttö ()

 

+ Saluuna on paikka mistä värvätään työvoimaa (eräänlainen villin lännen työvoimatoimisto siis).

 

Syrjiminen, rasismi (+)

 

+/- Ei intiaaneja.

+ Öljypohatan ahneus on pelin primus motor.

 

Uhkapeli ja huijaaminen (++)

cpw-10cpw-8

 

+ Pelissä hankitaan kortteja jotka ovat yleispäteviä asukkaita tai sitten taistelevia yksiköitä kuten revolverisankareita. 3-4 kortista voi yhdistää korkeamman luokituksen kortin. Korttimekaniikka on mukava ja tuo vaihtelua, pelaaja pääsee valitsemaan usein muutaman kortin vaihtoehdosta itselleen sopivan. Pieni uhkapelin tunnelma pitää mukavasti jännitystä yllä, pilaamatta kuitenkaan mitään.

+ Mainosvideoita katsomalla saa lisää kortteja! Tarpeen luominen ja sen tyydyttämine on ovela keino, ja tuo varmasti Next Gamesille hyvin mainostuloja, mikä on ehkä rahoitusmallina parempi kuin mikromaksuihin nojaaminen.

+ Sama reilu meininki jatkuu timanteissa, eli peli jakaa timantteja varsin auliisti, eli jos pelaaja ei yritä rakentaa kaikkea nyt heti, hän pysyy hyvin timanteissa.

 

Ladattava lisäsisältö ()

 

 

English summary:

 

thumb ramisihvoThere’s lots of ‘clash of something’ type of games  but few from actual makers of Clash of Clans. Next Games enters the highly competive market with support from veteran gamemakers ranging from Rovio to Supercell. The game is fair take of Clash of Clans concept with wild west as theme. The primus motor of the plot is fight with evil oil baron so there’s lots of raiding and building to be made. The game looks appealing enough with cartoonish and slapstick on it. Only small source of annoyance is limited amounts of ‘move there’ commands that player can issue during the raids. However another good thing to note is that micro-transactions are not strictly needed. There’s lots of diamonds to pick up and player gets cards (units, resources) by watching advertising trailers. This is totally voluntary but most likely founds a financial backstone for the developers economy. The competition with other players is at bare minium, at first player can’t even be attacked or attack other players.