12peliraati-facebookikarajat-fi

 Keisarin uudet vaatteet

Morrowind

Elder Scrolls: Morrowind on monen rakastama klassinen Roolipeli, isolla r-kirjaimella kirjoitettuna. Pelin kaava on sama kuin muissakin Elder Scrolls-peleissä eli nämä mystiset kääröt ennustavan sankarin (pelaajahahmo) ilmestyvän kun maailmassa kuohuu. Tällä kertaa on mustien haltijoiden asuttama Morrowindin maakunta kohteena. Peli on sikäli mielenkiintoinen että se on huomattavasti laajempi kuin mikään myöhemmistä peleistä, ja kuten muutkin pelit kyseessä on täysin lopputulokseltaan tai tavoitteiltaan avoin peli. Tässä arvostelussa käydään vain pintaraapaisu pelistä, joka on sisällöltään ja mahdollisuuksiltaan kirjaimellisesti massiivinen. Lisäksi tutustumme Morrowind Overhaul ja Openmorrowind- ohjelmamuokkauksien tuomiin muutoksiin ja siihen, miksi peli on koko pelisarjan arvostetuin, vaikka julkaisusta on jo 13 vuotta?

 

Pelin tiedot

 

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 34

Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä):  Duck (16)

Pelin nimi: Elder Scrolls: Morrowind Julkaisija: Ubisoft /Bedesha

Julkaisuvuosi: 2002 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: XBox Laji, genre: Roolipeli

Muu luokitus: Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  PEGI 12, väkivalta (ESRB: Teen)

Linkit muihin arvosteluihin:

http://www.konsolifin.net/xbox/arvostelut/50/

http://www.gamereactor.fi/pelitietokanta/2519/The+Elder+Scrolls+III%3A+Morrowind/

 

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=Cr3TCWPlDrwTraileri

https://www.youtube.com/watch?v=d69wYi3_LWo Morrowind Overhaul

 

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

 Morrowind-MO-8

Kuvaus: “Voimakkaita, äkillisiä ja yllättäviä ahdistusta, pelkoa tai kauhua herättäviä ääni- ja kuvatehosteita tai pitkäkestoista piinaavaa uhkaa. Yliluonnolliseen liittyvää melko voimakasta ahdistavuutta, Epärealistisessa, etäänytetyssä yhteydessä esitettyä väkivaltaa, Lievää seksuaalista sisältöä.”

 

Tämä arvostelu ei ole mitenkään valmis, yksinkertaisesti siitä syystä että Morrowind on aivan liian laaja peli (keskimäärin koko materiaalin läpipeluuseen kuluu http://www.howlongtobeat.com/ mukaan 479 tuntia, päätarinan saa pikapeluulla läpi 36 tunnissa...). Eli lupaan palata takaisin aiheeseen, kunhan jotain uutta ilmenee.

Morrowind-MO-1-vertailu

 

Kyseessä on vanhahtava, massiivinen roolipeli jossa pelaajan pyrkii toteuttamaan omaa pään sisäistä rooliaan. Tässä yhteydessä käytän termiä ‘hiekkalaatikko’ eli asiat voi järjestellä pelissä haluamakseen eikä johonkin tiettyyn ratkaisuun tai juoneen pakoteta pelaajaa. Sinällään tämä voi olla hyvin vapauttavaa tai ahdistavaa, mutta ehkä pelaajien tuntema suuri rakkaus peliä kohtaan lähtee juuri siitä, että he ovat saaneet pelata siten kuin haluavat ja jollain tasolla toteuttaa itseään! Hieno peli, edelleen.  Suosittelen roolipelaajille ja niille jotka haluavat käyttää tuntikausia virtuaalisen fantasiamaailman tutkimiseen.

 

Morrowind-MO-3Morrowind-MO-2

 

Suositusikä olisi ainakin kuvaohjelmien kriteereihin verraten jossain kahdentoista tienoilla, eli vanha PEGI-ikäraja on aika lailla mukiin menevä… Onkohan ennen vanhaan ollut parempi arvosteluasteikko käytössä?

 

Morrowind-MO-5Morrowind-MO-7

Morrowind-MO-13Morrowind-MO-16

 

 

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta:

 

-Mitä tässä pelissä on juuri nyt tapahtumassa?

-Minkä takia peli on kiinnostava pelaajasta?

-Voitko esitellä peliä?

-Voiko sitä pelata yhdessä? Voitko opettaa peliä?

-Jos peli vie paljon aikaa, voi kysyä miksi?

(Tuomas Harviainen, Yle 13.11.2014)

 

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+)

 Morrowind-MO-18

+ Pelissä olet sankari, joka tosin on melkoinen kleptomaanikko (-).

+ Peli on kirjoitettu monipuolisesti kaikille, eli voit olla eri Dunmer-sukujen puolella tai sitten Imperiumin kultin puolella ihan vapaasti. Eli täysin epämoraalisia ja tylyjä ratkaisuja voi myös joutua tekemään riippuen juonesta (-).

Monipuolisuudesta johtuen on todettava että paljon nyrkkisääntöjä pelistä tai sen moraalista ei voi sanoa, eli riippuen omasta pelityylistä peli voi edetä hyvinkin eri tavalla.

+ Muita ihmisiä pääsee auttamaan paljon, ja osa tarinoista on ihan oikeasti hauskoja kuten maantierosvoon rakastunut aatelisnainen jne..

Lisäksi Morrowind Overhaul-modin ansiosta maisemat ovat hyvin kauniita, ja pelissä on vahva löytöretkeilyn tunne (+). Nämä piirteet nostavat Morrowindin helposti yli muiden pelien.

+/- Tamriel on hyvin yliluonnollinen maailma, eli Daedroina tunnetut henget vaikuttavat maailmassa, mutta osa näistä on sen verran vihamielisiä että ne luetaan pahisten joukkoon. Lisäksi pelissä voi tavata Dunmer-mustahaltijoita johtavan triumviraatin puolijumalia.

 

Tunteiden herättäminen (+)

 Morrowind-MO-15Morrowind-MO-14

+ Äärimmäisen kaunis peli

+ Laajuus, vapaus

+ Paljon löydettävää ja pelattavaa

+ Morrowindilla on hieman synkkä tunnelma, joka puuttuu täysin myöhemmistä peleistä.

- Vanhat kömmähdykset’

- Kamala säätöjärjestelmä jne...

- Turhankin laaja, paljon juoksentelua ympärinsä.

+ Ohjelmamuokkaukset korjaavat monia ongelmia, kiitos Morrowind Overhaul-modin.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+/-)

 Morrowind-MO-17

Lyhyesti: sekä hyviä että huonoja (ohjelmamuokkausten roolihenkilöitä ei lasketa).

Morrowindin synkkä historia heijastuu dialogiin, jota on hyvin hyvin paljon. Toisaalta mustahaltijat ovat luonteeltaan myös melkoisen voimakkaita joten tämä selittää paljon pelin kirjoituksesta.  

 

Väkivaltaisuus (+)

 Morrowind-MO-12Morrowind-MO-11

+ Morrowind oli ensimmäinen peli jossa oli poliisi, kaupungin vartijat ovat aina pelihahmoa kovempia, joten mitään rikollista ei kannata näiden nähden tehdä - koska sitten joutuu vankilaan tai tulee miekasta.

+ Paljon itsepuolustustilanteita, eli mutarapu näkee pelaajahahmon ja haluaa tehdä tästä päivällistä. Käytännössä pelaajahahmo aloittaa taistelun hyvin harvoin itse.

+/- Morag Tong ja Dark Brotherhood ovat salamurhaporukoita, näistä ensimmäinen on lainvoimainen ja toimii vain ja ainoastaan laillisesti.

- Monesta rikoksesta, myös murhasta selviää sakoilla.

 

Seksistisyys (+)

 Morrowind-MO-9

+ Peli oli amerikassa “Teen”-tasoa joten siinä ei muutamaa sanallista herjaa lukuunottamatta ollut seksiä. Lisäksi Elder Scrollin maailma on ollut aina melkoisen välinpitämätön pelihahmojen sukupuolen suhteen.

+ Kaikki henkilöt ovat melko itsenäisiä, mutta peli pyörii pelaajan toimien ympärillä siinä määrin hiekkalaatikkomaiseen malliin että seksistisyyteen tarkoitettujen testien käyttäminen on vaikeaa. Eli kakkoskriteerillä (vapaaehtoinen osa pelin juonta) sekä Bechedelin testi ja Mako Mori testi menisivät läpi.

+ Lusty Argonian Maid näytelmäksi! Tippa.

Morrowind-MO-6

 

 

 

  • Two X Chromosomes-testi: a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

 

  • Elokuvaa, tai miksei peliäkin, voidaan arvioida myös tumblerin käyttäjä Chailan kehittämällä “Mako Mori-testillä”, tosin 3. termiä hieman laajentamalla: Elokuvassa (vrt. pelissä) on ainakin yksi nimetty naishenkilö, jolla on oma tarinalinjansa, jonka tehtävä ei ole pelkkä miehen tarinalinjan tukeminen.

 

Kielenkäyttö (+/-)

 Morrowind-MO-10

- Pelihahmolle ollaan tylyjä, tosin joskus tämän on ehkä itse ansainnut.

+ Kielenkäyttö on pääosin tekstimuotoista ja informatitiivistä, eli samassa määrin ei persoonallista dialogia ole kuiten myöhemmissä peleissä.

 

Päihteiden käyttö (+)

 

+ Elämä ei palaudu samalla tavoin kuin myöhemissä peleissä, eli pelaajahahmo joutuu käyttämään taikavoimia osumapisteiden palauttamiseen.

+/- Laittomia huumeita löytyy kyllä, mutta monet kauppiaat eivät suostu tekemään kauppaa pelihahmon kanssa niin kauan kun tällä on inventaariossaan huumeita :)

+ Alkoholia tarjoamalla saa kavereita.

 

Syrjiminen, rasismi (+/-)

 Morrowind-MO-19

+/- Pelaajahahmo on (taas kerran) vapautettu orja alussa.

- Pelaajahahmoa kohtaan ollaan pääosin tylyjä.

+ Pelihahmo voi arvostusta keräämällä vaikuttaa siihen miten häneen suhtaudutaan.

+/- Orjuutta on ja tämä on yksi juonen koukuista. Pelaajan ei kuitenkaan tarvitse kunnioittaa lakeja, vaan orjia voi päästää vapaaksi ja nämä ovat siitä kiitollisia.

 

Uhkapeli ja huijaaminen (+/-)

 Morrowind-MO-4

+/- Pelin sisäisen logiikan voi oppia, eli peli ei ole aivan sattumanvarainen. Ikä näkyy siinä että taitoja on paljon ja sitä säilää kannattaa heiluttaa mitä osaa heiluttaa. Taidot myös karttuvat hyvää tahtia. Alkuperäinen morrowind oli sääntöjärjestelmältään sen verran rikki, että on pelkästään hyvä asia että Morrowind Overhaul on parantanut tätäkin puolta. Käytännössä tämä vie hieman outoihin ratkaisuihin, esimerkiksi vältän edelleen nukkumista, koska päähenkilön kyvyt nousevat nukkuessa sen mukaan miten pää- ja sivutaitohin kuuluvia taitoja on kehitetty. Eli jos päätaitona on akrobatiikka se kehittyy juoksemalla, mikä tarkoittaa sitä että tasoja noustessa myös hirviöt kehittyvät, ja nämä eivät ole panostaneet juoksemiseen.

+/- Lipeväkielisyydellä voi keskustelussa nostaa arvostusta, tai sitten voi tylysti lahjoa kaikki pitämään sinusta.

 

Eli: nykynuorille peli voi olla hieman kohlo ja vaikea sisäistää. Nämä piirteet antaa kuitenkin anteeksi pelin muiden puolien takia.

 

Ladattava lisäsisältö (+++)

 

+ Paljon ohjelmamuokkauksia. Törkyä näistä löytyy huomattavasti vähemmän kuin myöhemmissä peleissä. Kaksi projektia on kuitenkin kaikista muista yli: 

++ Morrowind Overhaul on kokoelma erilaisia peliin ja estetiikkaan liittyviä ohjelmamuokkauksia, ja sen asentaminen on täysin automaattista. Kaikki tässä arvostelussa nähdyt kuvat ovat Overhaul-modista, joka korjaa jopa alkuperäisen pelin pöhköyksiä. Suosittelen. www.ornitocopter.net/morrowind-overhaul/

 

openmorrowind

 

 

 

++ Openmorrowind. Koska peli on ikivanha, voi sen toimivuus olla heikkoa uusimmilla järjestelmillä. Onneksi innokkaat fanit ovat tehneet Open Morrowind-nimisen pelimoottorin, jota kautta Morrowindiä voi pelata. OM vaatii alkuperäisen pelin toimiakseen. https://openmw.org/en/