peliraati-facebookikarajat-fi12+

 

Yövartijan painajainen

FiveNightsatFreddys1

FiveNightsatFreddys2 

Freddyn ravintolan vetonaulana ovat kävelevät robotit, joista lapset pitävät. Valitettavasti yövartijat vaihtuvat useasti koska yöllä nämä robotit jätetään vapaaseen käyntiin jolloin robottien käytös muuttuu vaanivaksi ja ne yrittävät hiippailla yövartijan koppiin - tietysti pahat mielessä. Peli on suosittu nuorison keskuudessa.

 

 

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 35

Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä): TAMK opiskelijat (20-37)

Pelin nimi: Five Nights at Freddys 1 & 2  Julkaisija/Kehittäjä: Bad Juju Games, Inc.

Julkaisuvuosi: 2014 Formaatti (arvosteltu): Windows

Muut formaatit: iOS, Android Laji, genre: kauhupeli

Muu luokitus: indie Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:   - (Apple 12+ intensiivisen kauhun takia)

Linkit muihin arvosteluihin:

http://www.pelilegacy.fi/arvostelut/869/five-nights-at-freddys

http://www.tilt.fi/pelit/arviossa-five-nights-freddys-2-nerokas-ja-yksi-pelottavimmista-peleista-koskaan/

 

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=Ws-yd9YPfdEtraileri 1

https://www.youtube.com/watch?v=lVPONdZBh6s  traileri 2

https://www.youtube.com/watch?v=hdHlIy0W4uU teaser trailer 3

https://www.youtube.com/watch?v=LpaNiNx_BZI  (Scare montage - näin aikuiset pelkäävät)

 

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

FiveNightsatFreddys1-4

Kuvaus (kuivalla virkamieskielellä): “Pitkäkestoista ja intensiivistä kuoleman tai väkivallan uhkaa. Voimakasta yliluonnollisuuteen liittyvää ahdistavuutta.”

 

Pelissä pelaaja on yövartijan roolissa ja istuu paikallaan toimistossaan katsellen huonolaatuista turvakameroiden kuvaa. Tehtävänä on sinnitellä aamu klo 6 asti ilman että robotit päästävät yövartijan hengiltä. Ensimmäisessä pelissä koppiin johtavat kaksi ovea voi sulkea ja käytävässä olevan valon voi kytkeä päälle paljastaakseen varjossa kyttäävät robotit tai laskeakseen alas turvaoven. Kaikki toiminta kuluttaa kuitenkin pattereita. Toisessa osassa pelisarjaa pelaaja voi sulkea ilmanvaihtokanavia, mutta edessä on suora, esteetön käytävä yövalvojan luokse! Onneksi firma on antanut käyttöön robotin irtopään, jonka pitäisi suojella roboteilta - paitsi kun pelaaja liikuttaa vahingossa hiirtä. 

FiveNightsatFreddys1-1FiveNightsatFreddys1-2FiveNightsatFreddys1-3

Kumpikaan Freddy-peleistä ei ole pelinä kovin ihmeellinen. Molemmat kiinnostavat teemansa takia nuorisoa, mutta yökastelun välttämiseksi kauhuelementit ovat turhan voimakkaita perheen junioreille. Tietysti peliä on varmasti hauskaa kokeilla peliä kaverin kanssa ja hymyillä sitten kun tämä tuskailee robottien kanssa, mutta herkkien ihmisten kannattaa ohittaa peli - tämä todettiin  yhteen ääneen Tampereen Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa!

 FiveNightsatFreddys2-1FiveNightsatFreddys2-2

Yksi hyvä työkalu kannattaa kuitenkin esitellä: Commonsensemedia.org -sivusto. Freddy's-pelejä sivusto arvioi ikärajasuositus 14 vuotta, vanhempien arvioiden ollessa lähempänä ja lasten arvioiden ollessa ymmärrettävästi muutaman vuoden alemmas. (https://www.commonsensemedia.org/app-reviews/five-nights-at-freddys).

 

 

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

 

-miksi pelkääminen on kivaa? Milloinka pelkääminen ei ole kivaa?

-Milloin kauhupelejä ei kannata pelata?

-ovatko kauhupelit tulleet ikinä uniin?

 

 

Pelin eettisyys ja arvot: (-)
 

- No, pelin tarkoitus on istua paikallaan lukitussa tilassa, jossa vaeltelee useampi psykopaatti. Ilman mitään tapaa taistella vastaan.

- Pelissä on paljon yllättäviä ‘jumpscare’-kohtauksia ja yliluonnollinen ilmapiiri.

Ilmeisesti raflan omistajat tietävät robottien murhaavan yövartijoita, mutta eivät ole tehneet asialle mitään.

 

Tunteiden herättäminen (--)
 

-Karmiva epävarmuus: pelaaja ei tiedä tasan tarkkaan mitä tapahtuu muualla. Käytännössä klikkailaan kameroita ja huomataan että joku puuttuu. Pahimmillaan puuttuva robotti on suoraan nenän edessä kun kannettavan sulkee, joten peli on suunniteltu nimenomaan äkillisten pelottavien ‘jumpscare’ kohtausten pohjalle.

-Paljon vahvoja tehokeinoja: Robotit tuntuvat myös puhuvan pelaajalle välillä karmivin kuiskauksin, yövartija näkee hallusinaatioita ja pelissä on myös slender-tyyppinen suljettujen ovien taakse pääsevä nalle.  

- Suuri määrä “painajaisten bensaa”, eli elementtejä jotka herättävät levottomuutta hyvin laajalla ihmisjoukolla. TVtropes.org painajaisbensalistaan verrattuna pelissä oli ainakin 13/43 elementtiä painajaisten bensaa, nimenomaan tuon surrealistisen kauhun ja pelimekaniikan tuoman avuttomuuden takia. Tvtropes.com sivusto kerää pelistä tarinallisia koukkuja:
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/VideoGame/FiveNightsAtFreddys

 

Lista painajaisten bensasta löytyy : http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/NightmareFuel

 

Väkivaltaisuus (-)
 

-- Jatkuva ja pitkäkestoinen väkivallan uhka

 

Ladattava lisäsisältö ()

 

+ ei mikromaksuja tai markkinoitua lisäsisältöä