steam peliraati

peliraati-facebook

 18

 

 

Metsästäjä, saalis

prey

Ikuisuusprojektitkin ilmestyvät aina joskus. Preyn kehityskaari on lähellä Duke Nukem Forever-pelin kehittelyä ja se näkyy juonessa:. Muukalaisoliot kaappaavat pelin sankarin Tommyn ja tämän tyttöystävän ja vaarin valtavalle avaruusalukselle. Muukalaisten tarkoitus - kaapata ihmisiä syötäväksi! Pelin juoneen sekottuu pian intiaanimystiikkaa, toteemieläin sekä paljon painovoiman muutoksia ja epä-euklidisia tiloja.

 

 

Pelin tiedot

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 33

Sähköposti: rami.sihvo(ät)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä):

Pelin nimi: Prey Julkaisija: Human Head Studios/3D Realms

Julkaisuvuosi: 2006 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: Linux,Mac OS X, Xbox 360, Zeebo, symbian-puhelimet Laji, genre: Silmistä kuvattu räiskintä

Muu luokitus: Trilleri Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli, moninpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  PEGI 18 (ESRB Mature)

Linkit muihin arvosteluihin:

http://dome.fi/pelit/arvostelut/prey-pc-xbox-360

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=PX6AXRFVPss traileri



Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

prey-2

Kuvaus: Järkyttävää, hallitsevaa ja osin sadistista ihmisiin kohdistuvaa ja osin epärealistista hirviöhahmoihin kohdistuvaa väkivaltaa. Voimakkaita, äkillisiä ja yllättäviä ahdistusta herättäviä äänitehosteita sekä makaaberia kuvausta. Väkivalta on etäännytetty tieteiskontekstilla, joten sitä ei voida pitää erityisen järkyttävänä.

prey-1prey-4prey-5

Prey on ‘hiukan väkivaltainen.’ Alussa nähdään kun koneet tekevät ihmisistä säilykkeitä ja väkivaltaisuus säilyy loppuun asti. Sinänsä verisyys vaihtelee pelissä vahvasti aseesta ja vihollisesta riippuen, mutta idea on edelleen se että muukalaiset ovat tulleet maapalolle hankkimaan aineksia kebabiin. Pelissä on myös vahva intiaanimystiikan leima, omaa astraalimuotoa kun käytetään jatkuvasti ongelmanratkaisussa. Avaruusalus on täynnä portaaleja toisiin paikkoihin ja painovoima vaihtaa jatkuvasti suuntaa, joten etenemisessä on selkeä ongelmanratkaisun maku.  Väkivallalla pyritään selkeästi saamaan aikaan tunnereaktiota pelaajassa, ja tämä ei ainakaan arvostelijan kohdalla onnistunut. Verisyydessä peli on sijoittunut sijalle 73/110 goretastic.com äänestyksessä, eli Bioshockin tasolle. Peli on siis ikärajansa ansainnut ja pysyy verisenä melkein loppuun asti.

prey-6prey-7prey-9

Pelin eettisyys ja arvot: (+/- )

prey-3

+ epäeuklidiset tilat portaalien muodossa ja painovoiman vaihtelut toimivat ongelmanratkaisuna ja onnistuvat erottamaan pelin joukosta. Räiskintäpelejä kun on nykyään kolmetoista tusinassa.

+ Toisaalta kyseessä on pelastusoperaatio, toisaalta väkivaltaa voi sumeilematta käyttää myös sivuhenkilöitä kohtaan.

- Yliluonnollisuus on hallitseva elementti pelissä, tosin tuonela on vain paikka josta haetaan lisävauhtia taisteluun.

- Kummituksia on taas pelissä



Tunteiden herättäminen (´+/-)

 

+/- Tasapaksua räiskintää ja kikkailua.

+ Epä-euklidiset tilat ja painovoimalla kikkailu.

- Miksi ihmeessä lapsikummitukset ovat aina pelien vastustajista ikävimpiä? Jos väkivalta ei riitä niin sen lisäksi pelissä on kohtia jotka voivat aiheuttaa yökastelua lapsille.

- Pelihahmon kärsiessä liikaa vahinkoa tämä vaipuu henkimaailmaan, josta pompataan takaisin kuin vieteriukko. Olen samaa mieltä suomalaisten arvioijien kanssa siitä että tämä keksintö vie taisteluista jännityksen.

+ Loppu oli ihan perus-positiivinen.



Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+/- )

prey-jen

+/- Tommy on nuorena intiaanina periaatteessa mielenkiintoinen, periaatteessa tylsä vastahakoinen sankari . Hän haluaa lähteä pois reservaatista, mutta tyttöystävällä on elämä paikalla. Tyttöystävän pelastaminen on myös ainoa asia mitä hän haluaa koko pelin ajan - viis veisataan maapallon pelastamisesta ja muusta.

+/- Jen olisi periaatteessa luontensa puolesta todella hyvä aisapari, mutta viettää pelin roikkuen jossain ja odottaen prinssiään.



Väkivaltaisuus (--)

 

- Väkivalta on melkoisen veristä ja selväpiirteisen rumaa.

- Väkivaltaa lapsia ja viattomia kohtaan

- Muukalaisolioiden koneet tekevät kaapatuista ihmisistä selvää ja toisaalta avaruusaluksella on myös kyberneettisesti muokattuja ihmisiä muukalaisten orjina. Ihmisten alistaminen ja henkinen tuska käy selkeästi esiin traumatisoituneista sivuhenkilöistä.

+/- Raajojen irtoilu on kovin selektiivistä, eli vain tietyt aseet ja tietyt vastustajat hajoilevat. Esimerkiksi cyberneettiseltä palvelijalta voi ampua pään irti tämän välittämättä siitä, mutta muukalaisolennolta ei. Pelin väkivalta ei siis ole itseisarvoista, vaan pelintekijä pyrkii alleviivaamaan järkyttävyyttä sen vaikutuksilla.



Seksistisyys (-)

 

+Tasapuolinen päähenkilökasti ja nainenkin voi olla valittu sankari.

- Bechedelin testi.

Alison Bechdelin sarjakuvassa ehdottama testi joka ehdottaa että elokuvassa pitäisi olla 1) kaksi naista 2) jotka keskustelevat 3) jostain muusta kuin miehistä. Tämän testin soveltamisestä tietokonepeleihin voi vilkaista seuraavaa sivustoa: http://bechdelgamer.wordpress.com/2012/01/02/what-is-the-gamer-bechdel-test

--kyseessä on taas neito pulassa trooppi yhdistettynä ‘pahaksi muuttunut sankari’, ‘‘nainen jääkaapissa’ ja ‘armomurha’- trooppeihin.

+/- 2XC: a)kyllä b) ei.

Two X Chromosomes-testi: a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

 

rami pieni kuvaAmerikkalainen feministi Anita Sarkeesian on puhunut videokanavallaan naisia väheksyvien juonikuvioiden jatkuvasta toistamisesta tietokonepeleissä ja Prey on yksi arkkityyppisistä esimerkeistä. Se että tyttöystävälle tai vaimolle käy jotain, käytetään miesroolin luoteenkasvun aikaansaamiseen, vaikka menetyksen kokeminen ei sinällään ole mitään kasvua. Sitten tietysti myös on vakava kysymys missä menee esineellistämisen raja? Roolihenkilön luonteenkasvun saa tarinankerronnallisesti myös muuten aikaan, joten halpoja ja puki kuluneita tarinankerronnallisia koukkuja tuskin tarvitsee käyttää?

 

http://www.feministfrequency.com/2013/03/damsel-in-distress-part-1/

http://www.feministfrequency.com/2013/05/damsel-in-distress-part-2-tropes-vs-women/

 

Kielenkäyttö (-)

 

-- Paljon kiroilua, tosin myönteisenä puolena kirosanat voi kytkeä pois päältä.


Päihteiden käyttö ()

 

- Peli alkaa baarista


Syrjiminen, rasismi (+)

 

++ Intiaanipäähenkilöt! Jes!

 

Uhkapeli ja huijaaminen (+)

prey-pelimasiina

++ On pelaamista - tai siis raha-automaattiyhdistyksen pelejä joita voi pelata ilman mitään pelin kannalta merkityksellistä menetystä tai voittoa. Eli _uhka_ pelaamista ei pelissä esiinny.