Still Life

18peliraati-facebookikarajat-fi

 

Psykopaatin jäljillä

still-life 

Hieman iäkkäämpi peli, Still Life, asettaa pelaajan Victoria McPhersonin asemaan tämän tutkiessa Chiagoa piinaavaa sarjamurhaa. Tutkimusten edetessä alkaa näyttää siltä yhä vahvemmin että murhat muistuttavat Victorian esi-isän Gustavin tutkimia sarjamurhia 1920-luvun Prahassa. Tarina vuorotteleekin menneisyyden ja nykyisyyden välillä.

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami SihvoArvioijan ikä:34

Sähköposti:  rami.sihvo(at)peliraati.fi

Pelin nimi:  Still Life Julkaisija/Kehittäjä: MC2 / Microids

Julkaisuvuosi: 2005 Formaatti (arvosteltu): PC (Windows 8)

Muut formaatit: XBox Laji, genre: seikkailupeli (hiirivetoinen)

Muu luokitus: ongelmanratkaisu Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  PEGI 18 (äärimmäistä väkivaltaa, väkivaltaa avuttomia kohtaan)

Linkit muihin arvosteluihin:

http://dome.fi/pelit/arvostelut/still-life-pc-xbox

 

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=Lb0ZLXL5HPw

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

Kuvaus (kuvaohjelman luokittelutermein): Fiktiivistä, realistista, erittäin veristä ja yksityiskohtaista väkivaltaa sekä voimakasta ahdistusta aiheuttavaa  sisältöä (kuvausta väkivallan uhreista). Lieviä seksuaalisia viittauksia.

 

Mikä on ero 18 ja 16 välillä? Numerollisesti ei kovin suuri, ikärajallisesti puhmme toisen asteen opintojen päättäjän ja aloittajan iästä, eli monet täyttävät lukion aikana 18.

Still-Life-1Still-Life-3Still-Life-4

Miltä sitten 16-vuotiasta pitäisi suojella? Tämä on hyvä kysymys, PEGI lähtee siitä olettamuksesta että 16-vuotias osaa erottaa ruutuväkivallan todellisesta, tämän takia kaikki sotapelit luokitellaan 16-vuoteen, esitystavan juurikaan vaikuttamatta. Taustalla tässä on se että PEGI- järjestelmä ei erottele mm. hirviö ja ihmishahmoja toisistaan vaan luokittelee peliä omilla kriteereillään.  

Still-Life-12Still-Life-11Still-Life-9

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

 

Lasten kanssa ei peliä varmaankaan pelata, mutta jos varhaisnuoret näkevät oikeastaan mikä vaan pelin tiukempia kohtia kannattaa tilanne purkaa keskustelemalla:

 

a) Mitä ruudulla tapahtui?

b) Miltä se tuntui?

c) Miksi ruudulla tapahtui niinkuin tapahtui? Syy, seuraussuhteet, mitä sillä kuvattiin?

d) Miksi esimerkiksi todellisessa elämässä on, esim. sarjamurhaajia?

e) Miksi ei kannata pelätä?

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+)

 Still-Life-8

+ Peli kertoo käytännössä tutkijasta ja tämän sukulaisista, eikä käsittele murhia triviaaleina tapauksia.

+ Seikkailua rytmittävät ongelmanratkaisutehtävät.

- Psykopaattien jahtaaminen ei ole lasten leikkiä, vaan peli sisältää synkän tunnelman lisäksi avointa kuvausta murhien uhreista. Vaikka ajan hammas on purrut kuvaukseen, ei monessa kohdassa jätetä mielikuvitukselle varaa. Eli lasten nähden ei peliä kannata pelata.

+ Hyvin kevyitä yliluonnollisia elementtejä.

 

Tunteiden herättäminen (+/- )

 Still-Life-10

+ Pelin välianimaatiot ovat elokuvamaisia ja ne on on taidokkaasti ohjattu: Itse pidin myös seikkailupeliosuuksista.

+ Tunnelma on synkkä ja piirretyt taustat tuovat uskottavaa kuvaa jopa 1920-luvun Prahalle.

- Pienet bugit (joiden en usko johtuvan järjestelmästä) vähentävät pelin nautittavuutta ja pakottavat tallentamaan usein.

- Osassa puzzle-tehtäviä ei ole mahdollisuutta aloittaa täysin alusta, joten ennen ongelmanratkaisuun ryhtymistä kannattaa tallentaa.

- Sen verran paljon pelissä on verisiä ruumiita ja hämärää taidetta verisistä ruumiista, että pienille ei voi suositella. Tässä yhteydessä voidaan käyttää termiä ‘hallitseva’, eli jos jokin asia on hallitseva, on se sellainen jonka on vaikutettava katsojien valintoihin.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

 Still-Life-7

+/-Victoria on omapäinen FBI-profiloija, joka taivuttaa sääntöjä hyvin helposti mielensä mukaan.

+Eläkkeellä oleva Patrick-isä ei ole yhdestä puusta veistetty, ja on ihan hauska

+Gustav - reilu mies joka ottaa porttojen tarjoavan jutun vastaan ilmaiseksi, kun paikallinen poliisi ei halua tutkia ilotyttöjen murhia.

+/- Sivuhenkilöissä on useita mystisiä persoonia joista osasta voi ihan oikeasti pitää ja toisia taas inhota. Sekä tampioita että ääliöitä löytyy sekä menneisyydestä että tulevaisuudesta.

 

Väkivaltaisuus (+/-)

 Still-Life-5

+Tavoite on tietysti päästä lähemmäs arvoituksellista sarjamurhaajaa, eli moraalisesti hyvin korkea.

+ Väkivaltaa ei käytetä pelin ongelmanratkaisussa, ellei mukaan lasketa sitä kun Gus antaa isän kädestä murhaajan suojelijalle. No, jos pitää sanoa oma mielipide niin oikein teki.

-- Murhien uhreja esitellään sekä hallitsevasti että avoimesti kautta koko pelin.

- Pelissä joutuu välillä tutkimaan kuolleita ihmisiä.

+ Väkivalta koskettaa henkilöitä, paitsi päähenkilöä joka on aika kova luu.

 

Seksistisyys (++)

 Still-Life-6

++ Bechedelin testi menee läpi kiitettävästi! (Ykkösluokitus, ja moninkertaisesti!!)

+ Mako Mori testi menee läpi.

+ Two X Chromosomes-testi menee läpi

-Kvantitatiivisesti naisia on molemmissa kappaleissa 3 ja miehiä 8, eli määrällisesti naiset ovat taas alakynnessä (murhien uhreja en laskenut mukaan).

+/- Koska sarjamurhien uhrit olivat kaikki naisia on aina vaara että toinen sukupuoli saa vain uhrin roolin. Kuitenkin, etiikan kannalta oli hyvä että päähenkilö ja tämän tärkein apuhenkilö olivat molemmat naisia ja, vaikka ajatus onkin raadollinen, täytyy huomata  että sarjamurhaajalla oli myös miesuhri. Pelin teema ei ole siis mitenkään kielteinen tai naisvihamielinen.

 

Kielenkäyttö ()

 

- Huonoa, ja tämä keskittyy päähenkilön (=kova tyttö) lisäksi tiettyihin henkilöihin.

 

Päihteiden käyttö ()

 +/- Päihteiden käyttö mainitaan ja päähenkilö yritetään huumatakin sellaisella.

 

 

Syrjiminen, rasismi ()

 Still-Life-2

- (Jälleen kerran) Edustuksellinen ongelma: Tummaihoiset ovat taas kerran ovimiehenä ja puhuvat ghetto-slangia.  Tämä siis siitä huolimatta että esimerkiksi konstaapeli Tatea kehotaan hyväksi poliisiksi, toisaalta tämä on hakeutumassa huumeryhmään. Nämä ovat lieviä kliseitä, mutta kun niitä toistetaan pelistä toiseen puhutaan jo edustuksellisesta rasismista, ja siksi ei plussamerkkiä voida ajatella.

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

 

+/- Puzzlet

 

Ladattava lisäsisältö ()

ei