18peliraati-facebookikarajat-fi

 

 

Naisia ja psykopaatteja

Still-Life2

 

Victoria McPherson kutsutaan tutkimaan jälleen yhtä sarjamurhaajatapausta kun näitä tutkiva TV-reportteri kaapataan. Jäljet johtavat psykopaatin pesään, jossa käydään todellinen kissa-hiirileikki sarjamurhaajan määrätessä säännöt.

 



Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä:

Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä):

Pelin nimi: Still Life 2 Julkaisija/Kehittäjä: Microïds

Julkaisuvuosi:  2009 Formaatti (arvosteltu): PC (Windows 8)

Muut formaatit: Mac OS XLaji, genre: Trilleri

Muu luokitus: Ongelmanratkaisu, seikkailuPelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  PEGI 18

Linkit muihin arvosteluihin:

http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/murhia-ja-mysteereja-still-life-2-seikkailussa

 

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=CGI6PpAvB1k traileri

 

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

Still-Life2-3

Kuvaus: Pitkäkestoista ja intensiivistä kuoleman tai vakavan väkivallan uhkaa. Tarinan kannalta perusteltu yksittäinen ihmisiin kohdistuva väkivaltakohtaus.

 

 

Peli jatkaa ensimmäisen Still Lifen tarinaa, sitoen muutamia juonenpätkiä yhteen. Kuitenkin, kaikesta huolimatta pelistä päälimmäiseksi jäävät tunteet ovat lievä kakkososamaisus. Pelin tarina ei polveile yhtä vahvasti kahden henkilön tarinan välillä, mutta epäsuora tarinankerronta yllättää kyllä pelaajan kun päähenkilö Victoria McPherson elää uudelleen entisen sarjamurhatapauksen loppukaneetin. Pääasiassa pelaaminen on esineiden keräilyä ja ongelmanratkaisua. CSI-tyyppistä todisteiden keräämistä pitää harjoittaa runsaasti ja pelin kohokohta onkin psykopaatin piilopaikan löytäminen ja siellä tapahtuvat tutkimukset.  Pelin toinen päähenkilö on uutisreportteri, joka pyrkii karkaamaan psykopaatin pauloista. Teemasta huolimatta pelaajalle välittyy kuva, että päähenkilöt eivät ole luovuttamssa.

Still-Life2-6Still-Life2-1Still-Life2-5

 

Pelin aihe ei sovi kaikille, mutta aiheen käsittelyntavan kannalta pohdittuna 18 kuulostaakin melko suurelta rajoitukselta.

 

 

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

 

Kannattaa myös muistaa ketkä muut katselevat aikuisten pelaamista kuin itse pelin pelaajat. Samalla tavoin kuin televisiossakin, peleissä tapahtuneet kohtaukset on hyvä käydä läpi keskustellen ja tarjoten aikuisen apua tilanteiden sanoittamiseen. Esim.

 

-mikä kohta pelotti eniten?

-mikä oli pelottavin henkilö pelissä, mikä oli turvallisin?

-miksi peli oli vain leikkiä, mikä siitä tekee epätodellista?

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+)

 

 Still-Life2-4

+ Ensimmäisen pelin aukkojen täydentäminen.

+ Tarkoitus saada sarjamurhaaja kiinni

+ CSI-tutkimusta on paljon

+ Vähän raatoja tai ahdistusta herättäviä kohteita.

+/- Toinen päähenkilöistä päättelee tiensä ulos Saw-tyyppisestä labyrintista. Teema on rankka, mutta koska pelillä on korkea ikäraja ei sitä voi laskea kielteiseksi piirteeksi pelille.

-‘Rotanloukku’-tyyppinen poliisi.

-Peli on myös hankalampi ja bugisempi - todisteita pitää kerätä paljon ja mitään ei saisi puuttua, muuten juoni ei etene.

 

Tunteiden herättäminen (-/+)

Still-Life2-2

 

+ Epäsuora kerronta miellytti minua - peli hyppii välillä kahden sarjamurhatapuksen välillä. Itse pidin tästä tavasta, vaikka ensimmäisen pelin laajuuteen asti ei menty, mutta ymmärrän että jotkut pelaajia kikkailu ärsyttää.

- Pelin aihe on sarjamurhaaja ja pelaaja pääse pelaamaaan sarjamurhaajan uhrin roolia, joten pelissä käytetyt elementit ovat sellaisia jotka lähinnä jännittävät kuin yököttävät.  Päähenkilöt ovat kuitenkin kovia naisia, joten nämä pyrkivät heti pakoon eikä uhrien kärsimykseen pelissä pahemmin paneuduta. Minusmerkkejä annan tähän kohtaan vain  yhden, koska peli on toteutettu trillerimäisesti eikä korostetun raa’asti.

-Bugisuus hermostuttaa pelaajaa ehkä eniten:  Peli perustuu enemmän samojen paikkojen käyntiin ja tarkkaan tutkimiseen. Tämä olisi perusteltua, mutta kun jokin yksi pikkuasia on jäänyt huomaamatta saa ravata samoja jälkiä moneen kertaan!!!

+Vaikka peli muistuttaa kovasti ‘yhden huoneen’ tarinaa tulee tarinaan mukaan uusia henkilöitä.

-Kamala ääninättely.

 

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

still-life2-12

 

+Victoria rikkoo sääntöjä vähemmän kuin aikaisemmin!

+Tomittaja on myös vahva nainen, ja molemmat pelastavat itse itsensä.

-Hyviä miesrooleja on pahuksen vähän

+Loppuratkaisu - mitään ei ole tarinasta opittu!

 

Väkivaltaisuus (+)

still-life2-11

 

- Aiheena sarjamurhaajat ovat aina karuja, kuitenkin Still Life yllättää sillä että ruumiita katsellaan vähemmän kuin ensimmäisessä pelissä. Muutama kohtaus on hidastettu dramaattisesti, mutta niissä ei verellä lutrata. Enemmänkin on siis kyse että peli on rakennettu ehkä kotimaisin termein sanottuna ‘ahdistusta herättäväksi’ kuin raa’aksi.

+ Päähenkilöt ovat hyvällä asialla, omista henkilökohtaisista puutteistaan huolimatta.

+ Pelin tempo on verkkainen.

+Pääasiassa veritahroja ja jalanjälkiä sekä muita väkivallan jälkiä tutkitaan CSI-tyyliin

 

Seksistisyys (++)

Still-Life2-7

 

- Pelissä on neljä (!) sarjamurhaajaa - kaikki miehiä. Tärkeitä naishenkilöitä on myöskin neljä, joten karkeasti sanottuna pelissä on naisia ja murhaajia. Onneksi poliiseja on sen verran runsaasti, että tilanne ei ole aivan näin karu, mutta kyllä tämä pahasti seksistisyydeltä miehiä kohtaan vaikuttaa. Still Lifen ensimmäisessä osassa pyrittiin estämään juonellisilla kikkailuilla naisten joutuminen uhrin asemaan ja samalla tavalla toinen osa pyrkii estämään avuttomuuden tunteen esittelemällä Victorian ja toimittajan hyvin päättäväisinä ja kovahermoisina tyttöinä, jotka taistelevat tiensä pois SAW-tyyppisistä ansoista (+).

+ Nais-naisdialogia on kiitettävästi koko pelin ajan ja Mako Mori-testi menee läpi kertomalla toimittajasta ja tämän pakoyrityksestä (+). Eli ei mikään uhri-asetelma.

Väkivaltaa naisia kohtaan on siinä mielessä vähemmän, että ensimmäiseen peliin verrattuna murhien uhreja ei joudu katselemaan samassa määrin. Two X Chromosomes-testi menee myös lävitse (+)

 

Bechdelin testi: Alison Bechdelin sarjakuvassa ehdottama testi joka ehdottaa että elokuvassa pitäisi olla 1) kaksi naista 2) jotka keskustelevat 3) jostain muusta kuin miehistä. Tämän testin soveltamisestä tietokonepeleihin voi vilkaista seuraavaa sivustoa: http://bechdelgamer.wordpress.com/2012/01/02/what-is-the-gamer-bechdel-test/

 

Two X Chromosomes-testi: a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

 

Elokuvaa, tai miksei peliäkin, voidaan arvioida myös tumblerin käyttäjä Chailan kehittämällä “Mako Mori-testillä”, tosin 3. termiä hieman laajentamalla: Elokuvassa (vrt. pelissä) on ainakin yksi nimetty naishenkilö, jolla on oma tarinalinjansa, jonka tehtävä ei ole pelkkä miehen tarinalinjan tukeminen.

 

 

 

Kielenkäyttö ()

+ Dialogi on tärkeä osa peliä, mutta jopa Victoria kiroilee vähemmän kuin alkuperäisessä.

 

 

Päihteiden käyttö ()

 

- Amfetamiinilla kaveri pystyyn. No huh! No, sota-aikana on käytetty amfetamiinijohdannaisia piristeinä ja pelin esittämässä kontekstissa pilleri voi olla todennäköisesti jenkkien armeijan tavaraa. Eli, perusteluni yhteen minusmerkkiin on yksittäinen käyttö, ei kyseessä ei ole korostettu toiminta ja se tapahtuu vain dialogin tasolla. Kokonaisuuteen nähden kohtaus on yksittäinen ja perustellusti juoneen kuuluva.

 

 

Syrjiminen, rasismi ()

Still-Life2-8

 

+/- Ei pahemmin. Naisten jouluessa turhan usein fiktiossa sarjamurhaajien uhriksi voidaan jossain määrin pohtia seksismistä rakenteissa tai seksistisistä kliseistä, tai jos lainasanaa käytetään niin ‘troopeista’.  Rasismi pitää sisällään muunlaisen leimaamisen kuin sukupuoleen liittyvän. Tietokonepelit eivät ole erillinen taiteen muoto, vaan esittävänä mediana ajatukset ja juonenkoukut perustuvat vallalla olevaan kulttuuriin, tämä johtaa siihen että fiktio perustuu vahvasti todellisiin ajatuksiin ja arvoihin. Hyvänä puolena Still Life 2 ei ihannoi tai leimaa, eli pelin käsitys sarjamurhaajasta on se että kyseessä on henkisesti sairas henkilö.

 

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

 

+/- Ei, peli on vain muuten vaan hankala ja buginen.

 

 

Ladattava lisäsisältö ()